مداح اهل بیت حاج سید محمد مهدی

مداحی,روضه خوانی و قرائت قرآن|مداح اهل بیت حاج سید محمد مهدی

مداح اهل بیت حاج سید محمد مهدی

مداحی,روضه خوانی و قرائت قرآن|مداح اهل بیت حاج سید محمد مهدی

۰۵ فروردين ۹۷ ، ۱۴:۰۵

فن مولودی خوانی

فن مولودی خوانی

توضیح مراحل پنچ‌گانه مولودی خوانی درسبک جدید

۱٫ دعای شروع:

دعای شروع، به عنوان رکن اصلی مقدمه خوانده می‌شود و هدف از آن استمداد از خداوند، همراهی مستمعو به نوعی اعلام شروع جلسه است. دعای شروع باید متناسب با محتوای مدح یا موضوع جلسه باشد. برای مثال اگر موضوع جلسه، میلاد امام عسگری(علیه السلام) است، مناسب است با «… السلام علیک یا مولاتی یا ابا محمد الحسن‌بن علی الهادی المهتدی و رحمت الله و برکاتُه…» یا «السلام علیک یا ولی النعمالسلام علیک یا عینه العالم السلام علیک یا سفینه الحلم السلام علیک یا اَبا الامامالمنتظَر»شروع شود؛ یا در میلاد امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) با «یا رب الحجه بحق الحجه اشف صدر الحجه بظهور الحجه…» شروع شود. تنوع متناسب با محتوا،دردعای ابتدای جلسه به وزانتدر اجرا و همچنین زیبایی و طراوت خواندن کمک شایانی می‌نماید.

برخی از مداحان از دعا، مناجات یا ذکر سلام خاصی بهره می‌بردند که در تمام جلسات کاربرد دارد؛ این موضوع به دلیل جامعیّت محتوایی عبارتی است که این دوستان انتخاب می‌کنند؛ مثل «السلام علیک یا اهل بیت النبوه…» یا«یا ایها العزیز…» برخی هم بسته به نیت و برای ارتباط قلبی و توسل به امام عصر(عجل الله تعالی) با دعای فرج حضرت جلسه را شروع می‌کنند.انتخاب دعای شروع تا حدود زیادی شخصی و سلیقه‌ای است؛ اما نکته مهم در گزینش دعای شروع، توجه به ساده و روان بودن عبارت است.اگر عبارت ساده و روان باشد مستمع توانایی همراهی و تکرار شعر را می‌یابد که این موضوع موجب تاثیر بیشتر در جلسه می‌شود.

۲٫ سرود ابتدایی:

در مورد سرود ابتدایی باید بگوییم که روان بودن شعر و سادگی درآهنگ از مؤلفه‌های اصلی آن هستند. استفاده از اشعاردشواری که هم مشکل فهمیده می‌شوند و هم گاهی ادای کلماتشان سخت است؛ در سرود ابتدایی یک ضعف بزرگ به شمار می‌آید؛ این به معنای خواندن اشعار سخیف و سطحی و یا مغایر با شأن اهل‌بیت(علیه السلام) نیست؛ بلکه منظور، هنرمندی در انتخاب شعری است که محتوایی متناسب با معارف و جایگاه رفیع اهل‌بیت(علیه السلام) دارد و در عین حال زبان شعری آن ساده و روان است؛ مثل:

ای آخرین امید ما درقلب شب خورشید ما

تا تو امامت می‌کنی هر لحظه باشد عید ما

موسای طور دل تویی خورشید هر محفل تویی

درموج غم ساحل تویی حلال هر مشکل تویی

۳٫ مدح‌خوانی:

مدح‌خوانی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخودار است. مدح‌خوانی ازارکان اصلی مداحی است که انتخاب و اجرای آن دانش، توانایی و مهارت خاصیرا می‌طلبد. هنر مداح در قسمت مدح‌خوانی این است که به اصطلاح شعر را جا بیندازد؛ جا انداختن یعنی ارتباط عمیق مستمع با شعر؛ به این معنا که مخاطب با دل و جان به فضای شعر ورود پیدا کند و به یک خط معنویِنشأت گرفته از درک صحیح محتوا، به ارتباط معنوی و قلبیِ عمیق با ممدوح برسد. دراین جا باید دقت داشت که ابیات نباید طولانی باشند. باید از اوج و فرودهای فراوان و افراط در پرورش کلامیِ ابیات پرهیز نمود.پرورش کلامی، توضیحاتی از روایات، آیات و معارف ائمه اطهار(علیه السلام) است که مداح به اشعار اضافه می‌نماید تا مطلب مورد نظر شاعر و ابعاد ابیات، تبین شود. درشماره‌های بعدی به توضیح بیشتر این قسمت می‌پردازیم.

۴٫ سرود پایانی:

در سرود پایانی باید حضور مستمع در اجرا و خواندن به اوج برسد. در سرود پایانی شاهد تنوع بیشتری از لحاظ آهنگین بودن، اوج و فرود داشتن، و تندی و کندی در آهنگ، نسبت به سرود ابتدایی هستیم.

باید توجه داشت که در این مرحله یک بند ابتدایی ـ ـ باید توسط مداح طوری ارائه شود که مستمع حفظ شود و همراهی نماید.

۵٫شور سورد:

شور سرود گاهی می‌تواند یک ذکر باشد؛ ولی معولاً در مجالس مولودی به دلیل حماسی بودن آن، به موضوع امیر المومنین(علیه السلام) پرداخته می‌شود.انتهای جلسه هم معمولا باید با یک بداعی مرتبط به حضرت علی(علیه‌السلام) به پایان برسد.

لازم به ذکر است مطالب می بایست با فایل صوتی هم ارایه شود که در اولین فرصت ارایه خواهد شد.

 

اجرای مراسمات مولودی خوانی و جشن و سرور اهل بیت

حاج محمد مهدی

تلفن تماس :  ۰۹۱۲۲۴۰۹۳۳۶   – ۰۹۰۲۲۴۰۹۳۳۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی